Hip Hop, Svensk hiphop musik

R-son – Inge Mer Tugg Feat. Ayla Shatz, Poe Aslan, Obnoxiuz, Beastie, May Dar, Demirel, Quito

5 september, 2014

Robin Johansson a.k.a. R-son flyttade till Malmö 2012 från Nyköping. Sedan dess har musiken utvecklats från elektroniska beats till Hip Hop i dess fulla bredd, reggae och gränslandet där emellan. Han producerar, skriver text, sjunger och rappar, ofta med ett politiskt budskap förankrad i självupplevda situationer och utifrån sina politiska värderingar. Låten ”Inge mer tugg” blir en markering både politiskt, artistiskt och ett startskott inför den kommande EP:n ”Dom kallar oss extremister”.

 

– Vissa människor i videon är helt okända för mig och vissa känner jag till. Brudarna i videon är nya för mina öron och dom gillade jag mest i hela låten. Det va något med dom. Men hur som helst, så ger jag tummen upp till låten. Bra text, bra beat och nice video.

XXX

Hip Hop, Internationell Musik, Nyhet

Dj Melika Duvetinte Mixtape(?)

4 september, 2014
IMG 1410

Okey, jag lägger upp det nu! Vill faktiskt lägga upp det nu! Den må inte vara helt perfekt och det är lite meningen. Men jag tycker en hel del låter as BRA! Och med tanke på att jag Dj’at så jävla kort tid så är det faktiskt jävligt bra. Speciellt när jag aldrig fick gå och lära mig hos någon ordentligt, fören igår (onsdag).

Jag mixar detta i ett par halvdåliga hörlurar och små datahögtalare. Men det är ingen ursäkt. Jag vet att jag kan bli så mycket bättre på detta. Men det mesta låter super bra, det är bara ett par små miss då jag kom åt skivspelaren, 1-2 taktmixningar som inte satt så bra. Sen va det lite små saker som jag själv inte var nöjd med. Men det är så här jag lär mig.

Men jag tänker inte göra om allt från början, utan detta är med ”lall” och inte något jag ska sprida o låta folk ladda ner. Lägger därför upp det här i bloggen! Så att NI, mina fina läsare kan lyssna!

Åsikter, konstruktiv kritik tar jag gärna emot. De som faktis bara vill klaga eller säga något nedlåtande gör det till mig personligen på facebook eller maila mig på melika@duvetinte.se annars kan jag inte ta det seriöst.

Massor av kärlek ♥♥♥♥

XoXo

Dagbok

En sån där mixtape?

4 september, 2014
DSC 0966

Idag skulle jag ha gått på spelningen och fota, men jag måste lägga mig strax eftersom jag ska upp tidigt imorrn. Så jag va tvungen o ställa in det. Som tur har min chef på kingsize förståelse.

Åkte hem o hade tänkt att träna lite på min skivspelare men fick ett samtal av min barndomsvän som tyckte att vi skulle till gymmet, så där spendera jag 2 timmar. HÄRLIGT! Känns bra så här i efterhand.

Åt mat och sen satte jag mig och tränade lite inför imorrn. Har inte bestämt mig vad för musik jag ska spela imorrn kväll. Men jag tror att jag gjorde mitt första ”mixtape” eller vad säger man till dom som mixar låtar och släpper det som en hel MP3? De e väl mixtape? Jag vet inte, men jag spelade in en ljudklipp på 28 min med AS FET trap musik! Jag är sjukt nöjd över det måste jag säga. Speciellt när jag sitter i min lilla lägenhet med mina små dator högtalare. Tänkte att jag kanske skulle släppa den här på bloggen så att ni får höra mer på det jag själv lyssnar på. Det är BARA remixer på AP FETA hiphop låtar! Jag älskar och spela dessa låtar ute. Det är verkligen låtar man kan dansa till! Nu när jag har lyssnat på det i efterhand har jag hittat lite fel som man hör. Men vet ni vad, jag är inte en profs dj och jag är inte bäst. För mig att få konstruktiv kritik är viktigt! Det finns två låtar som jag älskar o spela, men jag får dom alltid o gå fel! haha! Sak i samma! Det blir nog bra. Huvudsaken är att man lär sig från sina misstag och saker man gör fel.

Jag sover på detta och sen bestämmer jag mig imorrn.

Men ni får alltid dela med er av era åsikter, om ni vill höra eller inte!

God natt!

 

Dagbok

De där med att Dj’a

4 september, 2014
IMG 1410

KÄnner mig super dålig, bloggade bara en gång imorrn. Tanken var att jag skulle slänga upp massa kul från gårdagen. Både blogga o instagramma! Men det händer så sjukt mycket kul i mitt liv så jag hinner inte ta upp allt. Igår var jag hos en bekant till mig som skulle lära mig att DJ från grunden. Jag kan ju redan en hel del, men jag ville lära mig mer när det kommer till mixning och inte använda massa filters som många andra Dj’s gör. Jag brukar 97% av min tid taktmixa. Ibland använder jag filter, men det är sällan. Jag fick spela upp lite, visa honom om vad jag kunde. Tydligen var jag väldigt duktig och för att ha dj’s så lite som jag har så kan jag väldigt mycket. Det är inte första gången jag får höra att jag är jätte duktig för att ha spelat i ett par månader. Det låter ibland på andra att det är sjukt svårt. Men vissa saker är lätt. Och vissa saker är sjukt svårt.

Men jag lärde mig super mycket grejer igår, lärde mig även grunder till andra saker som jag ska träna varje dag hemma tills jag känner mig 100% säker.  Känner mig otroligt mycket klokare. Tror det kommer gå jävligt bra imorrn när jag spelar. eller rättare sagt bättre. Om min brorsa kör mig kommer jag nog dra med mig hela mitt sätt. Dator + spelare. Ska ju ändå inte dricka!

Allt gick super bra igår, vi snackade om massor av saker och det är så kul o få lära sig av någon som Dj’at så länge som han. Fan va kul det var! Är så peppad. Det är första gången någon lär mig på riktigt. Jag räknar inte när jag var 15 bast och gick på DJ kurs, för jag fortsatte aldrig att Dj’a.

Och jag kan inte räkna med första gången jag tränade på Vardagsrummet. Jag fick inte lära mig så mycket, utan jag frågade mest om hur det funkade och fick massor av svar. Vilket var super bra. Zolle var den som gav mig tips o tricks.

Men igår fick jag verkligen lära mig från grunden. Hur jag ska räkna, vad jag ska lyssna på och de jag ska gå efter. Nu känner jag mig otroligt säker. :)

 

 

Dagbok

Glad o pigg

3 september, 2014

IMG_7288.JPG
Hellow bloggen!
Blev lite stress på morgonen och där av hann jag inte blogga. Känner mig pigg o glad idag. Vilket är super nice!
Idag ska jag till en kompis som ska ha en dj kurs med mig! Ska få lära mig massor! Ser verkligen fram emot det som bara den! Har med mig mina egna prylar för eftersom han inte hade något eget hemma! Men de funkar lika bra!
Ska försöka instagramma lite ikväll! Nu ska jag på lektion med mina små pluttisar! Ha en super dag!